Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rekommendera Pälsklingar!


Kommentarer
Postat av: Dessi & Teddie :)

Hej!
Vad använder du för redskap vid klippning/trimning av Retriever och Spaniel? Har hört delade meningar om hur dessa skall trimmas/klippas.

Svar: Hej! Ja, det finns olika sätt att göra det på. Just spaniel, ex både amerikansk och engelsk cocker kan innehålla moment av att både trimma (rycka) och klippa, fast på olika delar av kroppen. Men det finns de som klipper dem helt och hållet med maskin och sax, av olika anledningar. Är hunden bara till sällskap och inte behöver en tjusig utställningspäls tycker många att det är snabbt och enklare att bara klippa, vissa har sina hundar helt nerklippta och praktiska också. Det finns en engelsk cocker i före/efter-galleriet (Laika). Traditionellt sett skulle hon egentligen trimmas på huvud och rygg, medan resten formas med maskin och sax. Men hennes matte vill ha henne klippt helt och hållet, så då använde jag maskin på huvud och rygg, skär #7.Gällande retriever vet jag inte vad du har hört? Golden, flatcoated, tollare osv ska ju se så "ofrissade" ut som möjligt, traditionellt sett. Man klipper till fanor och brallor och svans lite, typ. Även tassarna ska vara snygga både runt och mellan trampdynorna. Sedan är det en del småmoment med effilersax för att framhäva vissa delar av hunden. Men även här finns det ju människor som klipper ner hela sin hund av olika anledningar. Oavsett så är det maskin och sax, både en vanlig rak sax och en effilersax. Karda för eventuella tovor, brukar sällan behövas ett tovskär. Är det trimmoment (rycka alltså) så använder jag antingen fingrar eller en trimsten som denna http://www.4show.se/sv/greyhound-grooming/trimstenar/rock-stone-13-mm.html. Jag använder inte gärna trimkniv, utan tycker att trimstenen i länken är mycket bättre. Men det är en smaksak. Jag har bilder på en tollare jag gjorde för längesedan, ska ta upp honom i bloggen och visa lite av momenten. =) Jag lägger inte upp några före/efter-bilder på de retrievers jag får in, just för att skillnaden är såpass otydlig. =P
Lina Lyckelin

2012-12-24 @ 12:12:04
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/
Postat av: Dessi & Teddie :)

Tack så mycket för svaret! :)
Så du gillar inte trimkniv alltså? Har lite svårt att hitta såna där trimstenar här, enda jag lyckas hitta är hela "stenar": http://www.lemmikkistore.fi/trimmauskivi-p-2929.html

Svar: Ibland är trimkniv bra, men det suveräna med trimstenen jag länkade är att det finns ingen risk att du råkar skära av päls, det vill man ju absolut inte med en trimpäls, plus att man behöver inte använda så mycket kraft i tummen för att få med päls som ska bort. Ett lätt grepp räcker och det som ska lossna lossnar. Med trimkniv är det lätt hänt att man rycker med päls som egentligen skulle sitta ett tag till också, eftersom man nyper åt och rycker.
Jag har inte sett trimstenen i någon fysisk affär än, utan det är att beställa via internet som gäller, alternativt kan den finnas att få tag på på hundmässor. Den trimstenen och de du länkar till är inte samma sak.
Lina Lyckelin

2012-12-26 @ 12:36:07
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/
Postat av: Dessi & Teddie :)

Okej, använder du också trimstenen på t.ex vissa delar av spanielpälsar?

Svar: Jag använder trimstenen på alla pälsar som jag rycker. =) Även när det bara är vissa delar, som på schnauzer och engelsk cocker tex.
Lina Lyckelin

2012-12-27 @ 12:59:08
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/
Postat av: Dessi & Teddie :)

Här kommer jag med frågor igen :D
Hur gör du med trimraser som klippts tidigare, klipper du för hand med sax eller använder du maskin?

Svar: Trimhundar som blivit klipphundar maskinklipps till största del, skulle ta alldeles för lång tid och vara en ergonomisk mardröm att göra en hel hund för hand. ;) Dessutom blir resultatet jämnare med maskin när det görs på rätt sätt. Sax och effilersax använder jag för att eventuellt forma vissa delar.
Lina Lyckelin

2013-01-04 @ 16:01:06
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0